kanal2 tegi tv3le ära

alljärgnev ei prentendeeri mingile maadeavastamisele ega kompromissitule meediaanalüüsile. aga, asjaolude koosmõju (strateegia) osas on kanal2 mänginud välja korraliku trumpkaardi, millele tv3l koheselt midagi vastu pole käia.
niisiis, küsimus on selles, miks k2e saated on niivõrd palju vaadatumad, kui tv3e omad? vaevalt, et k2 teletegijad nii palju paremad kui tv3s. saateid teevad ju enamasti produktsioonifirmad, nii ühele kui teisele ja veel kolmandalegi ja enamasti on üks ja sama soust kõik. kui lähemalt uurida, siis ega k2st peale ärapanija niiväga midagi vaadata polegi, kaua sa ikka neid politseiakadeemia filme vahid. seega väidan, et tv3e saated on vähemalt sama head kui k2, ehk tiba paremadki. sellele vaatamata polnud ühtegi tv3e saadet vaadatumate saadete hulgas. mis värk on?
ok, tuleb tunnistada, et k2 telemaastikul sama mis ajakirjandusmaastikul on SLÕhtuleht. Inimesi huvitab ikka, kes kellega käib ja mitu sajakroonist võidab 8. klassi geograafiaküsimustele vastates tädi Maali Vabaduse väljakul. aga sellele vaatamata loetakse ka teisi lehti peale SLÕhtulehe. Turunduspeded (heas mõttes) apelleeriksid ilmselt sellele, et tv3 pole ennast kuigi hästi positsioneerinud (ega diferentseerinud). samal ajal kui etv on üsna selgelt high-end (mõtleva inimese) turul ja massiettevõtmistel (spordisuurüritused) ja k2 üsna selgelt low-end, ehk tittytainment' turul, siis tv3 vireleb kuskil seal vahel justkui, proovides nii üht kui teist korraga teha. tahad mitut - ei saa kumbagi.
samas arvan, et k2 on osavalt ära kasutanud ühte teist moodust, mis meedia ja PR mehikestele igapäevane leib, tavalisele inimesele (tavaline pesupulber) nagu mina aga huvitav fenomen: fudge-meedia (kindlasti on sellel mingi spets nimi, nii et meediapeded, andke lahkesti teada).
fudge-meediast saab aimu, kui vaadata, postimees.ee lehel ülemist punast rida: soov | kanal2 | terve rida maakonnalehti pluss muidugi Postimees ja tegelikult ka SLOleht ja Ajakirjade Kirjastus (50%), millest viimane annab välja selliseid hitte nagu Kroonika, Nädal, Anne, Eesti Naine ning Pere ja Kodu ning lisaks veel Tartu Raadio kuuluvad kõik ühte Eesti Meedia kontserni, mis omakorda kuulub Schibstedile. Idee on muidugi äärmiselt lihtne: selleks, et äri õitseks (ja et millestki saadet/uudist teha oleks), tuleb ühes kanalis promoda teisi. Kui sellise pilguga vaadata, siis on fudge-meediat lihtne märgata: lugege ära, mitu viidet postimehele, kroonikale ja k2 oma saadetele on tänases reporteris! Aga see on mõnikord liiga oobvious muidugi. Koore riisub aga fudge-meedialt kanal 2 ise, ja siit tulevadki vaatajanumbrid - kas olete tähele pannud, et pm onlines on iga nädal vähemalt üks uudis Eva Longoriast (meeleheitel koduperenaised - kanal2) või mitu lugu on postimehes ilmunud sarja "tantsud tähtedega" kohta, kusjuures saade on vaid korra eetris olnud siiani :) neid puhtalt PR kirjutisi on küll ja veel ja ilmselt ka teistes ajakirjades (aga ma ei ole neid juhtunud lugema, sestap ka näited vaid postimehest). võibolla näeme peagi ka kanal2e kõnekaarte, kindlasti ajaveebi (mõnes mõttes võiks ka minu artiklit k2e promoks pidada. jääb vaid üle pappi küsida :P). tegelikult on ju hundid söönud (vaatajanumbrid kasvavad, reklaamiraha jookseb) ja lambad terved (lugejatel-vaatajatel evalongoria tegemistest põsed punnis). ainult jääb üle soovida lugejaile tarkust uudisel ja PRil vahet teha ja loota, et mõni väljaanne ka asjast räägiks. viimasel ajal hakkab veidike ära tüütama, kuidas postimees (väidetavalt mittekollane päevaleht) pakub vanu SLõhtulehe uudiseid ning kanal kahe saadete "analüütilisi vaatajasoovitusi". Et asi ei jääks jutu tasemele, siin ka mõned lingid:

Meelheitel koduperenaine oleks roided murdnud 06.10.2006 Inna-Katrin Hein
Beyonce krooniti Hollywoodi parimaks pepukeseks 04.10.2006 Inna-Katrin Hein
Eva Longoria avastas oma kodust skvotterid 02.10.2006 Inna-Katrin Hein
Eva Longoria on näomaskidest sõltuvuses 06.09.2006 Inna-Katrin Hein
Staarid kaunistasid teksasid 24.08.2006 Inna-Katrin Hein
Kiefer Sutherland peab Eva Longoriat Superhiireks 21.08.2006 Inna-Katrin Hein

või:

Ingrid Tähismaa tantsib Anu Saagimi dublandina 12.10.2006 Inna-Katrin Hein
Kanal 2 staare täis otsesaade seljatas ETV «Pealtnägija» 11.10.2006 Andri Maimets
Gerli Padar kaotas tantsutrenniga viis kilogrammi 10.10.2006 Inna-Katrin Hein
Kanal 2 ehitas kalli tantsusaate jaoks hiidstuudio 09.10.2006
Algas «Tantsud tähtedega» 08.10.2006
Tähed tantsivad võidu 07.10.2006 Alari Koel
Kanal 2s stardib kolm uut omasaadet 05.10.2006 Inna-Katrin Hein
Kanal 2 oli septembris ülekaalukalt vaadatuim 03.10.2006 Inna-Katrin Hein
Kuulsate tantsijate pingutusi hindab neli kuulsat proffi 27.09.2006 Inna-Katrin Hein

ps. pühapäeval võisime kogeda PM ajakirjanike uskumatut reageerimiskiirust, kui online uudis «Tantsud tähtedega» avasaate võitsid Mikk Saar ja Olga Kosmina ilmus veebi kõigest 1 minut pärast saate lõppu. Sellist reageerimist sooviks näha ka oluliste uudiste puhul ;-)

Kommentaare ei ole: