Kas Valitsus võiks olla noteeritud börsil?

vaatasin äsja ühte õpetlikku filmi sarjast 2006.a. Oscari nominendid. umbes kuu aega tagasi sattusin peale sellisele filmile nagu Enron: the smartest guys in the room, mis vastavalt Oscari nominatsioonidele oli üks viiest parimast dokumentaalfilmist, mis eelmisel aastal tehti. Aga ma ei taha rääkida mitte Oscarite jagamisest, ega mitte ka raamatust, mille järgi film on tehtud. (natuke otsides leidsin veel raamatuid Enronist). Alguses tahtsin lihtsalt soovitada seda filmi kõigile, "kes vähegi sellest, mis on äri, huvi on tunnevad" nagu ütleks Alef Ström.
Üldiselt polnud minu jaoks väga palju uut, on ju lugu oma viis aastat vana, ehkki musteimad päevad langesid kokku oluliselt valusma sündmuse ehk 9/11-ga ja sestap jäi Enroni keiss ehk vähe tahaplaanile. Ma ei tahaks nüüd Enroni juhte kuidagi esile tõsta, aga tahes tahtmatult ma natuke vist teen seda. See nahaalsus, millega investoreid, panku, töötajaid, ajakirjandust ja kõiki teisi lollitati oli niivõrd uskumatu, aga samas autentne, et sõna otseses mõttes nad hakkasid seda ise ka uskuma. Ma ei hakka siinkohal pooleteisetunnist filmi ümber jutustama, aga see mänglev kergus, kuidas ettevõtte kahjumist tehti kasum (jah, lugesid õigesti, väidetavalt kogu selle aja, mis kasuminumbrid suurenesid, suurenes tegelikult kahjum) on lihtsalt fantastiline.

Sellega seoses tekkis mul kaks paralleeli. või isegi rohkem.. Esimene on see, et keda ma hiljuti kuulsin endale vastu rinda tagumas ja hõiskamas kui hästi kõik läheb? jah... samal ajal kui unzip räägib, kuidas Eesti majanduskasv on kõigi aegade parim, on rahvas poliitikale selja keeranud, politseinikud lahkuvad töölt, lapspoliitikud on linnapead. ma võin neid näiteid pallju tuua.. skeeri sarnasus. Teine paralleel on see, et Enroni keisis olid kõigil suud vett täis alates george duubelveest kuni anderseni, pankade, börsi ja advokaadifirmadeni, sest KÕIGIL oli raha mängus. Kas pole mitte jälle sama lugu Eestis - keegi ei julge midagi teha, sest nagu ütleb dzungliseadus on sooje kohti alati vähem kui tahtjaid...

Sellest tekkiski mõte, et valitsus võiks olla noteeritud börsil. Iga minister paneb ütleme milli oma raha ja 49% aktsiaid emiteeritakse börsil à 1eek. kui valitsuse aeg läbi, pannakse asi lukku. kui valitsusel on läinud hästi, saavad raha tagasi, kui aktsia hind on langenud, siis järelikult oleks võinud veidi rohkem pingutada, mis. Ja ära tule ütlema, et suurettevõtted hakkaksid spekulatiivse eesmärgiga valitsuse aktsiaid kokku ostma. Täna käib see täie hooga, vahe lihtsalt selles, et laua all.

Noh, eks kaege ise. minu meelest on jeff skilling ka kuidagi tuttava näoga..

Kommentaarid

Populaarsed postitused